.jpg)
نوع قرارداد | ساخت |
موقعیت | حجاما-سماوه، عراق |
مرحله اجرایی | در حال اجرا |
پیـشرفت فیزیکـی | 80 درصد |
تاریخ عقد قرارداد | 1391/07/18 |
مدت اولیه | 18 ماه |
حجم عملیات اصلی | |
عملیات خاکی | 1 ملیون متر مکعب |
بتن ریزی | 50 هزار متر مکعب |
آرماتوربندي | 10 هزار تُن |
قالب بندي معمولی | 160 هزار مترمربع |
کارهای فلزی | 400 تُن |
ژئوتکستایل و ژئوگرید | 500 هزار متر مربع هزار مترمربع |
ریل گذاری | 44 هزار متر طول |
معرفی اجمالی
این پروژه بخشي از طرح توسعه راه آهن سراسری بصره به بغداد مي باشد که علاوه بر زیرسازي و روسازي راه آهن شامل احداث دو ایستگاه اصلی در شهرهای حجاما و سماوه در جنوب کشور عراق است. این مسیر درنهایت به راه آهن ایران در شهر شلمچه متصل خواهد شد. لذا برای هر دو کشور عراق و ایران یک پروژه استراتژیک محسوب می گردد.
مشخصات فنی و هندسی عمومی
پروژه راه آهن حجاما-ساوا دارای دو ایستگاه به نام های ایستگاه حجاما و ایستگاه ساوا می باشد. ایستگاه حجاما با 2 پلت فرم و به عرض 10 متر و طول 420 متر طراحی شده و در حال احداث است. مساحت محوطه و پارکینگ این ایستگاه 500 مترمربع می باشد. ایستگاه ساوا با 3 پلت فرم و به عرض 10متر و طول 420 متر طراحی شده و در حال احداث است.
این پروژه شامل سه زیر گذر می باشد که هر کدام با دهانه 13 متر و مساحت مقطع عرشه 6 مترمربع و ارتفاع از کف زیر گذر 8 متر طراحی شده و در حال احداث است. این پروژه دارای سه پل بزرگ بر روی رودخانه فرات، که به کمک تجهیزات پیشرانی نصب شده، با مشخصات فنی و هندسی ذیل می باشد.
پل عطشان به طول 160 متر و عرض 7،5 متر با 4 دهانه طراحی شده و در حال احداث است. در پل رودخانه عطشان 1 خط و 4 تیر پیش ساخته با ارتفاع 3 متر استفاده شده است.
پل سویر به طول 240 متر و عرض 7،5 متر با 6 دهانه طراحی شده و در دست احداث است. در پل رودخانه سویر 1 خط و 6 تیر پیش ساخته و هر کدام با ارتفاع 3 متر استفاده شده است.
پل فرات به طول 320 متر و عرض 12،5 متر با 8 دهانه طراحی شده و در دست احداث است. در پل رودخانه فرات 2 خط و 16 تیر پیش ساخته و هرکدام با ارتفاع 3 متر استفاده شده است. لازم به ذکر است، هر تیر پیش ساخته بتنی 41 متر طول و 200 تُن وزن دارد. همچنین هر تیر بتنی شامل 5 تُن سیستم پس تنیدگی است.