پل کابلی لالی

وضعیت:

خاتمه یافته

نوع قرارداد:

epc

زمینه کاری:

حمل و نقل

محل اجرا:

ایران , خوزستان

پل کابلی لالی
نوع قرارداد طرح و ساخت
موقعیت لالی- مسجد سلیمان، ایران
مرحله اجرایی تحویل قطعی
پیـشرفت فیزیکـی 93 درصد
تاریخ عقد قرارداد 1386/07/15
مدت اولیه 24 ماه
حجم عملیات اصلی
عملیات خاکی 250 هزار متر مکعب
بتن ریزی 27 هزار متر مکعب
آرماتوربندي 4 هزار تُن
قالب بندي معمولی 26 هزار مترمربع
قالب بندي لغزان 32 هزار مترمربع
کارهای فلزی 1500 تُن
کابل پس تنیدگی 200 تُن

 

معرفی اجمالی

پل کابلی لالی بزرگترین پل کابلی و دومین پل بلند ایران پس از پلهای سد کارون 3 است. به دنبال ساخت سد گتوند در استان خوزستان، مخزنی با طول 90 کیلومتر بر روی رود کارون شکل گرفت. از این رو، ساخت یک پل جدید بر روی رود کارون، حد فاصل شهرهای لالی ومسجد سلیمان در جنوب غرب کشور اجتناب ناپذیر شد. جاده قبلی بین دو شهر لالی و مسجد سلیمان در بالادست محل فعلی پل، بر روی رود کارون قرار داشت. با توجه به پیش بینی افزایش تراز آب از 104 متر به 230 متر با توجه به آبگیری سد گتوند و برآورد زیر آب رفتن پل قبلی در منطقه، ساخت پیمانکاران انگلیسی در سال 1329 و قطع دسترسی میادین نفت و گاز دو طرف رودخانه، طراحی و احداث پل کابلی لالی در این منطقه موضوعیت یافت.

 

مشخصات فنی و هندسی عمومی

پل کابلی لالی با طول 460 متر بین کوله ها، دارای سه دهانه 100، 260 و 100 متری هست. تراز حداکثر دریاچه زیر پل 230 متر منظور شده است. تراز عرشه پل بایستی حداقل 10 متر بالاتر از تراز نهایی دریاچه باشد. لذا تراز عرشه بیش از 240 متر لحاظ شده است.

سازه بتنی پایه های پل از پایلون و پیرهایی با مقطع عرضی به شکل حرف A الفبای انگلیسی تشکیل شده است. پیرها با ارتفاع 75 متر دارای یک مقطع مستطیلی تو خالی ثابت است. در بالای پیر ها یک تیر افقی عرضی بین دو پایه تعبیه شده است. پایلونها نیز با ارتفاع 68 متر دارای یک مقطع مستطیلی توخالی با مقطع متغیر در طول خود تا محل اتصال به موقعیت نصب کابلها می باشند. ضخامت مقاطع پیر و پایلون معادل 60 سانتیمتر به صورت ثابت می باشد. هر مجموعه پایه، دارای فونداسیون عمیق شامل دو عدد کیسون توخالی با قطر 10 متر، ضخامت 1 مترو عمق 20 متر بر اساس مطالعات ژئوتکنیک می باشد. مجموعه پایه با تکنولوژی منحصر به فرد قالب لغزان و کیسون ها با تکنولوژی قالب جهنده اجرا شده است. چیدمان کابلها، بصورت بادبزنی بوده و از طریق تیرهای عرضی با فاصله 12 متر به بدنه سازه اصلی متصل شده است.کابلها در دو صفحه طراحی و چیدمان شده اند و سیستم DEAD-END جهت اتصال آنها به تیر اصلی پیش بینی شده است. عرض مسیر ترافیکی عرشه معادل13.5 متر در نظر گرفته شده که برای عبور 3 باند (2 باند خودرو و 1 باند محدوده رفوژ میانی) در نظر گرفته شده است. در طرفین مسیر ترافیکی 1 متر مسیر جهت عبور عابر پیاده نیز پیش بینی شده است. موقعیت اتصال کابلها خارج از این محدوده پیش بینی شده است. فارغ از موارد فوق، در طرفین عرشه دو مسیر طره جهت عبور خطوط نفت و گاز با بار فرضیات هیدرولیکی به عرض 3 متر در هر طرف ملحوظ و اجرا شده است. عرض نهایی عرشه با در نظر گرفتن موارد فوق معادل 19،5 متر می باشد. عرشه پل با روش بالابری سنگین بالا کشیده شده و در موقعیت خود نصب شده است.