.jpg)
نوع قرارداد | ســاخت، طراحی و تأمین مالی |
موقعیت | تهران، ایران |
مرحله اجرایی | تحویل موقت |
پیـشرفت فیزیکـی | 93 درصد |
تاریخ عقد قرارداد | 1388/06/25 |
مدت اولیه | 40 ماه |
حجم عملیات اصلی | |
عملیات خاکی | 3 ملیون متر مکعب |
بتن ریزی | 800 هزار متر مکعب |
آرماتوربندي | 100 هزار تُن |
قالب بندي | 3 ملیون مترمربع |
کارهای فلزی | 100 هزار تن |
قالب هیدرولیکی تونل | 14 دستگاه |
قالب هیدرولیکی ایستگاه | 2 دستگاه |
معرفی اجمالی
شرکت بلندپایه از سال 1388 رویکرد جذب سرمایه را جهت انجام پروژه های عمرانی به دستور کار خود اضافه نمود و در این راستا قرارداد پروژه طراحی و ساخت قطعاتی از خط 3 و 4 مترو تهران را به همراه یک تأمین کننده مالی با شرکت مترو تهران عقد نمود. این قرارداد یک پروژه عظیم عمرانی با 58 زیر-پروژه در 80 جبهه کاری شامل کلیه مراحل تعریف و اجرای بخشهای ناویژه طرح مترو از مطالعات ترافیک خطوط گرفته تا اجرای ریل و روسازی مسیر در چارچوب یک پیمان سرمایه گذاری به صورت تهاتر می باشد.
مشخصات فنی و هندسی عمومی
خدمات طرح و ساخت در شرکت بلندپایه پروژه خط 3 مترو تهران شامل 15کیلومتر تونل، 15 کیلومتر روسازی و ریل گذاری مسیر، 12 ایستگاه زیرزمینی مسافرگیری، 10 هواکش میان تونلی، 1 سازه سه راهی اتصال به انشعاب نیاوران و 3 شبکه زهکشی و در خط 4 مترو تهران نیز مشتمل بر 2 کیلومتر تونل، 12کیلومتر روسازی و ریل گذاری، 4 ایستگاه مسافرگیری زیرزمینی، هواکش میان تونلی، 2 سازه سه راهی جهت اتصال مسیر فرودگاه مهرآباد به خط 4 و 2 پایانه قطار شهری می باشد. روش تونل سازی اتریشی جدید برای ساخت تونل های مترو و روش حفاری زیر زمینی و پایدار سازی و تحکیم توده میزبان با سیستم شمع و ریب برای ایستگاه های زیرزمینی در این خط انتخاب شده است.
شرکت بلندپایه با برنامه ریزی در بهره گیری از الگوی اجرایی سری و موازی سازی استفاده از قالب های هیدرولیکی سازه نهایی تونل ها، با دستیابی به نرخ متوسط روزانه 30 متر اجرای کامل تونل (شامل حفاری، اجرای سازه موقت و سازه نهایی) و 80 متر برای روسازی و ریل گذاری مسیر، اجرای تونل به این روش را کاندیدای مناسبی بعنوان جایگزین روش مکانیزه تونل سازی نموده است. همچنین با بهره گیری از الگوی اجرای دال سقف سکوی مسافرگیری روی خاک تراز سکو و پس از آن، انجام عملیات تعریض و خاکبرداری سکوی مسافرگیری، مدت زمان اجرای ایستگاه های زیرزمینی در پروژه حاضر تا دو سوم زمان معمول کاهش یافته است.
مهمترین سازه خاص طراحی و اجرا شده توسط شرکت بلند پایه در خط 3، سازه تقاطعی ایستگاه چهار راه مولوی مربوط به تقاطع ایستگاه واصل خطوط 3 و 7 مترو تهران در عمق متوسط 70 متر زیر زمین در کنار دو خط کانال انتقال آب زراعی رباط کریم و فاضلاب شهری جنوب تهران می باشد. همچنین، مهمترین سازه خاص طراحی و اجرا شده شرکت بلندپایه در خط4، سازه تقاطعی مسیر اختصاصی فرودگاه مهرآباد به خط 4 شامل سه باند تونل و عرض تقریبی دهانه 50 متر در عمق 40 متری زیر زمین می باشد.