راه آهن حجاما ساوا

وضعیت:

در دست اجرا

نوع قرارداد:

PC

زمینه کاری:

حمل و نقل

محل اجرا:

عراق , مثنی

راه آهن حجاما ساوا
نوع قرارداد ساخت
موقعیت حجاما-سماوه، عراق
مرحله اجرایی در حال اجرا
پیـشرفت فیزیکـی 80 درصد
تاریخ عقد قرارداد 1391/07/18
مدت اولیه 18 ماه
حجم عملیات اصلی
عملیات خاکی 1 ملیون متر مکعب
بتن ریزی 50 هزار متر مکعب
آرماتوربندي 10 هزار تُن
قالب بندي معمولی 160 هزار مترمربع
کارهای فلزی 400 تُن
ژئوتکستایل و ژئوگرید 500 هزار متر مربع هزار مترمربع
ریل گذاری 44 هزار متر طول

 

معرفی اجمالی

این پروژه بخشي از طرح توسعه راه آهن سراسری بصره به بغداد مي باشد که علاوه بر زیرسازي و روسازي راه آهن شامل احداث دو ایستگاه اصلی در شهرهای حجاما و سماوه در جنوب کشور عراق است. این مسیر درنهایت به راه آهن ایران در شهر شلمچه متصل خواهد شد. لذا برای هر دو کشور عراق و ایران یک پروژه استراتژیک محسوب می گردد.

 

مشخصات فنی و هندسی عمومی

پروژه راه آهن حجاما-ساوا دارای دو ایستگاه به نام های ایستگاه حجاما و ایستگاه ساوا می باشد. ایستگاه حجاما با 2 پلت فرم و به عرض 10 متر و طول 420 متر طراحی شده و در حال احداث است. مساحت محوطه و پارکینگ این ایستگاه 500 مترمربع می باشد. ایستگاه ساوا با 3 پلت فرم و به عرض 10متر و طول 420 متر طراحی شده و در حال احداث است.

این پروژه شامل سه زیر گذر می باشد که هر کدام با دهانه 13 متر و مساحت مقطع عرشه 6 مترمربع و ارتفاع از کف زیر گذر 8 متر طراحی شده و در حال احداث است. این پروژه دارای سه پل بزرگ بر روی رودخانه فرات، که به کمک تجهیزات پیشرانی نصب شده، با مشخصات فنی و هندسی ذیل می باشد.

پل عطشان به طول 160 متر و عرض 7،5 متر با 4 دهانه طراحی شده و در حال احداث است. در پل رودخانه عطشان 1 خط و 4 تیر پیش ساخته با ارتفاع 3 متر استفاده شده است.

پل سویر به طول 240 متر و عرض 7،5 متر با 6 دهانه طراحی شده و در دست احداث است. در پل رودخانه سویر 1 خط و 6 تیر پیش ساخته و هر کدام با ارتفاع 3 متر استفاده شده است.

پل فرات به طول 320 متر و عرض 12،5 متر با 8 دهانه طراحی شده و در دست احداث است. در پل رودخانه فرات 2 خط و 16 تیر پیش ساخته و هرکدام با ارتفاع 3 متر استفاده شده است. لازم به ذکر است، هر تیر پیش ساخته بتنی 41 متر طول و 200 تُن وزن دارد. همچنین هر تیر بتنی شامل 5 تُن سیستم پس تنیدگی است.